آموزش و پرورش

بایدها و نبایدها در آموزش و پرورش

استفاده از لباس متحد الشکل دبیران علوم تجربی وحرفه وفن در هنگام تدریس

به نام خدا

استفاده از لباس متحدالشکل دبیران علوم تجربی و حرفه و فن  در هنگام تدریس مباحثی

                                                       که نیاز به آزمایشگاه و کارگاه است

 

 

طراح: حمید منصوری

 

 سمت: معاونت آموزش و پرورش عمومی شهرستان صومعه سرا

 

 سال تحصیل: 88-87 

 

 

 

 

 

 

مقدمه:

   

آن چه   امی دواری ما را نسبت به آینده افزایش می دهد  تلاشی است که به منظور آموزشو پرورش نونهالان ما انجام می دهیم. حوزه ی آموزش و پرورش در ترسیم افق آینده بسیارموثر است. تحقیقات بسیاری پیروزی و شکست بسیاری از برنامه های توسعه ی اجتماعی,اقتصادی  و  فرهنگی  جوامع  مختلف  را در گرو  موفقیت  برنامه های آموزشی و پرورشی می داند.

آنچه مهم به نظر می رسد و می تواند ما را به قله های ترقی و پیشرفت رهنمون نماید برنامه -ریزی منسجم و سنجیده در امر آموزش و پرورش است.

اصولا آموزش و پرورش نیاز به نیروهای دلسوز و کارآمد دارد تا برنامه ها و طرح ها به صورت نظام مند اجرا شود. ما در این طرح می خواهیم به دلائلی ارزشمندی و اهمّیت بخش آزمایشگاهی و کارگاهی کتاب های درسی بخصوص علوم تجربی,حرفه و فن, زیست شناسی، فیزیک، شیمی و سایر دروس مرتبط در مقاطع تحصیلی از شیوه ی لباس متحدالشکل برای دبیران مشخص نماییم، به صورتی که دبیران در ساعات تدریس دروس آزمایشگاهی وکارگاهی از لباس آزمایشگاهی  یک شکل استفاده نمایند

 

 

مساله:

 

می دانیم که، محیط یک شکل و تکراری ملالت آور و خسته کننده است. برای وارد کردن یک شوک در فرآیند و وضعیت موجود آموزش و یادگیری به منظور تحقق بیشتر و بهتر هدف های مورد نظر باید از روش های گوناگون استفاده کنیم؛ از جمله پوشیدن لباس متحدالشکل دبیران علوم تجربی,حرفه و فن, زیست شناسی، فیزیک، شیمی و سایر دروس مرتبط که در هنگام کار در آزمایشگاه یا کار خود می تواند اهمیت و ارزش کار را نشان دهد.

معلمی که لباس آزمایشگاه می پوشد یعنی خود را آماده کار و اجرای آزمایش و پیگیری نتایج می داند و به آن درس اهمیّت می دهد، دیگر زنگ آزماشگاه زنگ تفریح محسوب نمی گردد بلکه یکی از دروس کارآمد است که می توان با اتکاء به آن زمینه ایجادروحیه پژوهش وتحقیق را در دانش آموزان تقویت نمود.

 

 

اهداف:

 

-          خارج نمودن این درس از حالت تفنون در مدارس ایجادجدیت لازم

-          تاثیر و اهمیت آزمایش و پژوهش در یادگیری بهتر مطالب درسی

-          افزایش روحیه ی پژوهش گری در میان دانش آموزان

-          پی گیری و ممارست در انجام کارها و دستیابی به نتایج

 

 

نیاز های طرح:

 

در این درس به تعداد مدارس شهرستان می توان از تعاونی های نساجی پارچه ی مورد نظر را تهیه و از طریق کارورزی مدارس فنی و حرفه ای دخترانه و پسرانه رشته ی خیاطی دوخت و دوز را انجام داد تا در اختیار مدارس قرار گیرد. مسولیت تهیه و کنترل در مراحل تهیه پارچه ی مورد نیاز و دوخت و دوز به عهده ی کارپردازی و معلمان راهنمای دوره ی کارورزی است.

 

 

اهمیت طرح:

 

می دانیم که برای ایجاد تغییر و نوآوری باید وضع موجود را به وضع مطلوب تغییر داد، لذا روشی که بتواند در جهت تحقق این هدف کمک کند می تواند مقبول باشد. اگر این طرح اجرا شود دانش آموزان، درس آزمایشگاه را سرگرمی تلقی نمی کنند و آن را جدی می گیرند، کارهای گروهی انجام می دهند و پیگیری و مداومت و استمرار در دست یابی به نتایج را به دنبال دارد. ضمن افزایش انگیزه ی دانش آموزان و معلمان ایجاد روحیه ی تحقیق و پژوهشگری در دانش آموزان را تقویت می کند.

 

روش کار:

 

روش کار جندان پیچیده نیست فقط تهیه ی لباس متحدالشکل برای معلمان دروس ذکر شده که در محل مناسبی در دفتر آموزشگاه قرار دارد.

 

موانع احتمالی:

 

فکر می کنیم این طرح هم از سوی دبیران و مدیران وهمچنین دانش آموزان مورد استقبال قرار می گیرد و موانع اساسی ندارد.

 

مزایای طرح:

 

-          افزایش روحیه ی تحقیق و پژوهشگری  در بین دانش آموزان

-          تقویت روحیه ی کار گروهی و همکاری مسالمت آمیز

-          تقویت مناسبات معلم و دانش آموز

-          تعمیق و غنی سازی جریان یادگیری

-          اهمیت دادن به دروس آزمایشگاهی

-          تقویت زمینه های فکری ابداع و اختراع در دانش آموزان

 

محدوده ی زمانی:

 

از ابتدای سال تحصیلی در مدارس راهنمایی، ابتدایی و متوسطه و همچنین لازم است ابتدا در مداس راهنمایی به صورت آزمایشی اجرا شود. 

 

 

ارزشیابی:

 

طرح مورد نظر را می توان از طریق مصاحبه با دانش آموزان، دبیران مورد ارزیابی قرارداد و بازدیده ها ی آن را مشاهده کرد.

 

 

نتیجه گیری:

 

انسجام  یافتگی و نظم در انجام فعالیت های آزمایشگاهی, تقویت روحیه ی پژوهشگری، غنی سازی جریان یادگیری و اهمیت دادن به دروس آزمایشگاهی از مهم ترین نتایج این طرح است.

 

 


+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و دوم مرداد 1387ساعت 10:3  توسط حمید منصوری  |